בשנים האחרונות מתפתחת בקרב חובבי הבריאות האדוקים ובקרב חובבי מכוני הכושר תופעה מעניינת שקשורה לצריכת קפאין. בניגוד לאוהבי המשקה החם והמריר, חובבי הבריאות לא רק צורכים אותו בכוסות מעוצבות ובספלים יפים לעין, אלא גם בקפסולות לבליעה ובכדורים כיוון שהיום הולך ומתבהר כי קפאין הוא לא רק חומר מעורר וממריץ כי אם גם בעל יתרונות בריאותיים רבים כפי שנפרט בהרחבה. עם זאת, לקפה ישנן גם השפעות בריאותיות שאין תמיד חיוביות.

הקשר בין קפאין לבין כאבי ראש

למרות שבאופן עקרוני קפה יכול להגביר את העוצמה ולהאריך את משך הפעילות של משככי כאבים, הרי שישנם אנשים שמדוחים שלאחר צריכת קפה מרובה הם סובלים מכאבי ראש. ישנם כאלו בהם הגמילה מן הקפה מובילה לכאב הראש ואילו אצל אחרים עצם הצריכה עצמה היא המקור לכאב. הקשר בין צריכת קפאין להתפתחות של כאבי ראש עדיין אינה ברורה ולכן חשוב לבדוק את השפעות הצריכה להתפתחות הכאבים באופן אישי ולפעול בהתאם לתחושה האישית. באופן עקרוני לא מומלץ לעבור את הצריכה המקסימלית של בין שלוש לארבע כוסות קפה ביום וחשוב לציין כי הקפאין נמצא לא רק בקפה כי אם גם בשוקו, במשקאות מוגזים רבים דוגמת קולה למשל, בשוקולד ואפילו בתה.

העלאת רמות האנרגיה וקצב הלב

כל מנת קפה מעלה את הרמות של האנרגיה ואת רמות העוררות של השותה. בעקבות כך צריכת קפאין תורמת לירידה במשקל כיוון שהגוף שורף יותר קלוריות כאשר הוא במצב של עוררות. כמו כן הקפה מסייע לשכך כאבים אך מאחר ומדובר בסם לכל דבר, הרי שעם הזמן נוצרת כלפיו סיבולת שבאה לידי ביטוי בצורך לשתות כמויות הולכות וגדולות ממנו כיוון שהגוף מפתח כלפיו סיבולת.

שיפור הסיבולת הפיזית

לאחרונה התגלה במחקר מדעי רחב היקף כי צריכת קפה מסייעת לגוף האנושי לשחרר גלוקוז ודופמין לדם. שחרור הגלוקוז מסייע לגוף להגיע למצב של שריפת שומנים מוגברת ושחרור הדופמין מאפשר לאדם לעסוק בפעילות ספורטיבית למשך זמן רב יותר. עם זאת, הדופמין עלול לגרום לאנשים מסוימים להתמכר לקפאין ולכן חשוב לבדוק את התגובה האישית לשימוש מוגבר בו.

השתנה מוגברת

כיום ידוע שהקפאין הוא חומר משתן. אי לכך, כאשר נוטלים כמוסות קפאין או כאשר צורכים קפה לפני פעילות אירובית, מומלץ ביותר לשים לב למשק המים והמלחים בגוף. שימוש לא מבוקר בקפאין והשתנה מוגברת עלולים לדלל את משק המלחים בגוף ולהוביל לסכנת התייבשות ולפגיעות לבביות ולכן חשוב מאוד להחזיר לגוף את המלחים ואת הנוזלים שנאבדים דרך השתן במהלך ביצוע הפעילות.

נדודי שינה

אנשים רבים צורכים קפה באופן קבוע ושגרתי על מנת ליהנות מעוררות ומיכולת לבצע פעולות רבות למשך זמן ארוך מבלי לחוש לאות או עייפות, אך בשימוש לא מבוקר, הקפאין יכול בהחלט לגרום גם להפרעות שינה. ההמלצה של המומחים בתחום היא להימנע מצריכת קפאין בשעות הערב על מנת שניתן יהיה להירדם בקלות וללא הפרעות. יש לציין שגם במידה ואדם שצרך קפאין הצליח להירדם, הרי ששנתו לא תהיה איכותית כמו זו שיכול היה ליהנות ממנה לו התנזר מצריכת הקפאין סמוך לזמן השינה.

קבוצות סיכון

לאור כל ההשפעות שצוינו לעיל, ישנן קבוצות מסוימות באוכלוסייה שמומלץ להן להפחית ואף להימנע מצריכת קפה במידת האפשר. הקבוצות האלו כוללות את האנשים הבאים:

  • אנשים שסובלים מסוכרת שאינה מאוזנת
  • אנשים הסובלים מיתר לחץ דם שאינם מאוזנים עם תרופות
  • אנשים שסובלים מכאבי ראש או חרדות
  • אנשים שסובלים ממחלת כליות
  • נשים הרות