כאבי צוואר הם תופעה שכיחה בעיקר בקרב אנשים בוגרים אך גם בקרב בני נוער וילדים. כאבי צוואר יכולים להיגרם מסיבות שונות (תאונות, סיבות תורשתיות ועוד), אך זוהי תופעה המאפיינת במיוחד חלק גדול באוכלוסיה המבלה את זמנו בעבודה מול מחשבים, הנמצאים כל היום בתנוחה קבועה ולא משנים את תנוחת הצוואר. חוסר תנועה ותנוחות גוף לא טבעיות יכולים לגרום לנוקשות בצוואר ובשרירים, לאי נוחות, כאבים מתמשכים ואף פגיעה כרונית. העבודה מול המחשב הביאה לשורה של בעיות וכאבים נוספים הממוקדים בעיקר בראש, בעיניים ובמפרקי הידיים. הארגונומיה, או הנדסת אנוש, שמה לה למטרה לשמור על בריאות העובד ובטיחותו באמצעות הפחתת טעויות (בישיבה, בתנועה, בעבודה), הגברת הנוחות ושמירה על הבריאות. באילו דרכים יכולה הארגונומיה לסייע במניעת כאבי צוואר ובעיות רפואיות נוספות לעובדים הנמצאים זמן רב מול המחשב?

ארגונומיה משרדית

ישיבה ממושכת מול המחשב היא ה"מחלה" של הזמנים בהם אנו חיים. היא גורמת לתסמיני זקנה גם אצל אנשים בריאים לחלוטין ועלולה לגרום לנזקים רפואיים. מחקרים שנערכו לאורך השנים מגלים כי רוב משתמשי המחשב סובלים מקשת של בעיות כמו כאבי גב וצוואר, כאבי ראש, יובש בעיניים ומיחושים שונים בשרירים ובעצמות השלד. הנושא בולט במיוחד בקרב אנשים העובדים בתחומים המערבים עבודה רציפה מול המחשב כמו אנשי הייטק, פקידות, אנשים הנמצאים בתפקידים אדמיניסטרטיביים ועוד. כיום ישנה מודעות רבה לנושא ועסקים וארגונים גדולים פועלים להטמעת ערכים ארגונומיים בקרב העובדים כדי לשמור על העובד ובריאותו, ליצירת סביבת עבודה נוחה ונעימה וכן לצורך שיפור היעילות בעבודה על ידי התאמת סביבת העבודה למשתמש. עובד הנמצא בסביבה נוחה ומתאימה הינו עובד בריא יותר, סובל פחות מכאבים, נעדר פחות מהעבודה ויעיל יותר בעבודתו. לפיכך, שימוש והטמעה של ארגונומיה בסביבת העבודה מועילה הן לעובד והן למעסיק.

עשה זאת בעצמך

כיום ישנן חברות מקצועיות המספקות ייעוץ ארגונומי לעסקים וארגונים, אך ישנם מספר עקרונות ארגונומיים שכל עובד יכול ליישם בסביבת העבודה הממוחשבת שלו בכוחות עצמו כדי להימנע מכאבי גב ופגיעות נוספות. למשל:

– כיוונון גובה הכיסא באופן שתיווצר זווית של 90 מעלות בין הזרוע והאמה, והכתפיים תהיינה משוחררות ולא מורמות.

– כיוונון משענת גב הכיסא כך שיעניק תמיכה מלאה בשקע הגב התחתון.

– הנחת כפות הרגליים במלואן על הרצפה או על הדום, באופן שלא תהיינה באוויר או בזווית.

-מיקום מסך המחשב בדיוק מולכם בגובה בו העיניים נמצאות בחלק העליון של המסך, ובמרחק של לפחות 50 ס"מ מהעיניים.

– מיקום העכבר והמקלדת קרוב ככל האפשר לגוף.

– יש לקחת הפסקות קצרות מדי חצי שעה לצורך הליכה קצרה או ביצוע תרגילי מתיחות לצוואר, לכתפיים, לזרועות, לגב ועוד.

– יש לבצע תרגילי עיניים: הקפידו למצמץ לעיתים קרובות. כל זמן מה הפנו את מבטכם מהמסך, הסתכלו על אובייקטים בטווח ארוך, מקדו והרפו את המבט לסירוגין.